Головна » 2013 » Червень » 6 » «Взаємовплив культур як фактор міжетнічної й міжконфесійної згоди у Криму»
09:46
«Взаємовплив культур як фактор міжетнічної й міжконфесійної згоди у Криму»

«Взаємовплив культур 

як фактор міжетнічної й міжконфесійної згоди у Криму»


Під такою назвою 4 червня відбувся науковий круглий стіл, присвячений Дню науки України у Всеукраїнській асоціації громадських організацій «Альраїд. Голова круглого столу керівник Кримського відділення Інституту сходознавства НАН України Олександр Айбабін та співголова Алі Мохамад Таха (очільник ВАГО «Альраїд» у Сімферополі) привітали усіх учасників, серед яких були науковці, викладачі й аспіранти з Криму, Києва, Запоріжжя, Донецька та інших міст України.

Зараз відбувається деформація багатьох понять у науці, релігії та культурі, оскільки останні тісно переплітаються і доповнюють одне одного. Тому теперішній діалог у межах ВАГО «Альраїд» - важливий крок у напрямку подальшої консолідації цих понять. Одним з таких найважливіших термінів в ісламській релігії є «аль-Васатія», що приблизно перекладається як «середина, поміркованість». Тема аль-Васатії стала ключовою у доповіді голови ревізійної комісії ВАГО «Альраїд» Сейрана Аріфова «Поміркованість ісламу: між фундаменталізмом й сучасним ученням». На думку вченого, в ісламській релігії є речі, що не можна заперечувати. Але в ній величезну роль відіграє людський чинник, адже в ісламських першоджерелах відсутня інформація, що відображає реалії сучасного життя. Чимало питань, щодо змісту яких мусульмани розходяться у своїх думках, закладено з самого початку в ісламі. Це стосується й поняття аль-Васатії, відсутнього в Корані. Навколо цього терміна виникає чимало релігійних та ідеологічних суперечок. Однак заклик до поміркованості – це заклик до балансу всіх сторін людського життя, переконань та ідейних позицій, баланс між прагматизмом і мораллю. Тому аль-Васатія – це реакція мусульманської спільноти (умми) на нездорові радикальні ідеї, так би мовити, захисний механізм релігії.

На сьогодні ідеологічний апарат цього поняття розробляється провідними ідеологами ісламського світу. Чи актуальне воно в Україні? Адже не становить таємниці те, що серед мешканців нашої країни, особливо в кримському соціумі, є люди з крайніми політичними та релігійними ідеями (ваххабізм, хабашизм тощо). І тут учасники конференції виступають одностайно за те, щоб відвернути молодь від цих крайностей. 

Доповідач також торкнувся ключових проблем інтеграції мусульман у країнах Європейського Союзу. Як бути громадянином європейської країни і водночас зберігати духовні й культурні зв’язки з мусульманською уммою? Чи можливо виконувати громадянський обов’язок у країні мешкання і не втрачати мусульманської ідентичності? Як дотримуватися законів шаріату у країні з немусульманським населенням? Чи мають мусульмани визнавати права «інших», наприклад, на актуальне зараз для країн Євросоюзу право на одностатеві шлюби? Знов таки ж потрібен баланс – аль-Васатія, згідно з котрим мусульманська умма має визнавати право вибору й образу життя інших людей, але не завжди схвалювати. У такому випадку потрібно висловлювати свою думку. 

Очевидно, що прийняття концепції аль-Васатія в ісламі дозволить вирішити широкий спектр проблем політичного, релігійного, філософського та соціально-побутового змісту. 

Олексій Нікітченко

Категорія: Культура | Переглядів: 622 | Додав: vikcentr