Головна » 2013 Червень 13 » За натхненням до історичного костюма
12:00 За натхненням до історичного костюма | |
Мабуть, у світі немає нічого більш консервативного, демократичного і мінливого водночас, ніж мода. Як виглядає це на практиці, можна побачити на виставці сучасного кримськотатарського етнічного костюма, що демонструється в ці червневі дні у Всеукраїнському інформаційно-культурному центрі. Модельний ряд молодих дизайнерів Ельміри Керімової, Зекіє Муртазаєвої та Дінари Мазутової відкривають два національних костюми – чоловічий і жіночий з колекції сценічного одягу трупи Кримськотатарського академічного музично-драматичного театру. І недаремно. Саме в традиційному вбранні свого народу черпали натхнення для конструювання моделей авторки. - За вісім років моєї роботи в Кримському інженерно-педагогічному університеті це - перший вихід студенток і випускниць із спеціалізованим кримськотатарським проектом до кримської публіки, - сказала його керівник, викладач кафедри образотворчого мистецтва і декоративно-прикладної творчості Віра Левицька. – Раніше модельні розробки цього виду костюмів входили до колективної вузівської колекції, створеної на основі культур народів півострова. На цей крок молодих дизайнерів одягу надихнув тріумф на виставці в Кам’янці-Подільському Хмельницької області, де їхня творчість із збереження традицій кримськотатарського народу і перенесення їх на сучасний грунт була відзначена грамотою ЮНЕСКО. Для створення експонованих шести естрадних костюмів та одного весільного Е. Керімова намалювала десятки ескізів. Тканини – оксамит, шифон, атлас та інші підбирала таких кольорів, які найчастіше зустрічаються в навколишній природі. І вийшла її колекція «Дорогоцінні традиції», немов веселка на чистому небі після дощу, а по ній золотими нитками сонце випестувало свої візерунки. Особливо яскраво вони сяють на червоному оксамиті весільної сукні. - На своє весілля одягла б таку? – запитую Ельміру. - Звичайно, - відповідає вона. – Тільки низ зробила б більш пишним. Однак ця подія в неї – у минулому. А в пошитому нею національному костюмі вже танцює на сцені її чотирирічна донечка. Натхнення модельєра для неї – як азартна гра: поки не доведе до кінця роботу від паперових креслень до готового виробу, не заспокоїться. Один костюм, наприклад, стилізований нею під вбрання жінки-воїна з сумочкою, як для стріл. Моделі доповнюють орнаменти, вишиті гладдю золотими нитками і тасьмою, що виразно окреслюють лінії фігури. А якщо зняти з багатофункціональних етнічних костюмів традиційні для них манжети та інші елементи, то нижню частину можна одягати й окремо, як сучасне вбрання. Самій Ельмірі з своїх моделей найбільше подобається брючний костюм зеленого кольору. Вона його одягала для показу в минулому році як одну з розробок дипломної колекції. У трьох костюмах Зекіє Муртазаєвої з колекції «Бадем», що в перекладі означає «мигдаль», використані в сучасному крої елементи давньої культури дали їй можливість створити образ кримськотатарської дівчини – граціозної та витонченої. Неповторності та оригінальності цим моделям святкового молодіжного костюма надає поєднання прозорої органзи білого кольору з сірим габардином і малиновим трикотажем. М’які відтінки шовкових тканин переважно фіолетової гами в комбінації з оксамитом обрала для своїх трьох костюмів з колекції «Шовкова філігрань» Дінара Мамутова. Оздоблюючи їх вишивкою, вона не копіює традиційні кримськотатарські орнаменти, а створює власні композиції, як і дві її колеги. Якщо уважно придивитися до вишитих квітів, ніжного нахилу гілочок чи розташування інших символів художньої в’язі, то можна розгадати характер авторів і яка муза їх у момент творчості надихала. Така маленька особливість цих костюмів, родзинка власного дизайнерського почерку. Єдине, чого не вистачає в цій молодіжній колекції, за словами завідувача виставково-експозиційного сектора ВІКЦ, заслуженого діяча мистецтв АРК Ельміри Черкезової, так це ювелірних прикрас, які були обов’язковим елементом у національному кримськотатарському костюмі. Його основні риси складалися на кримській землі протягом трьох століть, і за зразками, що збереглися в музеях і Ханському палаці Бахчисарайського історико-культурного заповідника, немов у книзі, можна прочитати і зрозуміти культуру народу в цілому, його дух та образ. На їх основі чудові колекції фольклорного одягу, сценічних костюмів, весільних суконь і стилізованого сучасного вбрання створили такі відомі кримськотатарські модельєри, як Майре Люманова, Ельвіра Софу і Венера Курмаєва, які демонструвалися у попередні роки у ВІКЦ. Цікаві передачі на ці теми веде по кримському телебаченню дизайнер одягу Халіде Чілінгірова. Освоївши швейні премудрості, стилізацію природних і народних мотивів, застосування знайдених прийомів у готовому виробі, студентка п’ятого курсу КІПУ Нізє Еміршаєва на Міжнародному полікультурному фестивалі-конкурсі «Переяславський дивограй», який відбувся 24 – 25 травня цього року в Переяславі-Хмельницькому під Києвом, продемонструвала п’ять своїх бакалаврських виробів і посіла друге місце. До одержаної грамоти їй вручили вже у Сімферополі приз – декоративну тарілку з емблемою фестивалю-конкурсу. Без ручної роботи в моделюванні одягу – ніяк! А мову орнаментів для голки з нитками допомагає зрозуміти розпис по дереву з копіями композицій відомого кримськотатарського художника довоєнного періоду Амета Калафатова, що доповнює модельну експозицію. Душі не можна давати лінуватися. Їй потрібно птахом підніматися у небо. І нові модельні розробки молодих кримськотатарських дизайнерів, у міру авангардні, зручні на фольклорному святі, урочистій події, сцені та в колі друзів, демонструють оригінальні зразки прикладного застосування декоративного мистецтва в культурі одягу, що є складовою частиною нашого життя. Валентина НАСТІНА | |
Категорія: Виставкова діяльність | Переглядів: 626 | Додав: vikcentr |