|
Створити храм у душі
12.04.2012 | 11:58
Експозиція „Православні святині” відкрита напередодні Великодня у виставковій залі Всеукраїнського інформаційно-культурного центру. Її автор – художник з Алушти Юрій Сергійович Наступенко. Він народився у 1946 році в Сочі. Перші навики живопису отримав у художній майстерні батька, де працювали художники-фронтовики. Навчався у Сочінському художньому училищі і на художньо-графічному факультеті Московського педагогічного інституту. А далі – пошук, експерименти, робота в різноманітних живописних і декоративно-прикладних техніках.
У пейзажах, натюрмортах, портретах Ю.Наступенка – роздуми про земне і вічне, прихована динаміка, відчужена недоговореність, закликання глядача взяти участь у продовженні творчого процесу. Художник, який тяжіє до монументальності, втілює свої роботи в романтичну форму.
Храми почав малювати тридцять років тому, коли жив у підмосковному Обнінську. У той період він багато подорожував, у складі спортивно-туристичних груп ходив пішки по Кавказу, робив олівцем у блокноті ескізи з натури, які згодом у майстерні набули на тканині обрисів грузинських церков, розташованих у районі Верхнього Сванетті. Одна з них і сьогодні є в його колекції православних святинь. А всього він створив більше тридцяти архітектурних пейзажів з видами храмів України, Росії, Грузії та Вірменії, чотирнадцять з яких, у тому числі Спаський собор у Чернігові, Свято-Нікольський Чорноострівський жіночий монастир в м.Малоярославці і Пафнутьєв-Боровський монастир Калузької області, церкви Михайла Архангела в Сочі та Симона Кананита у Новому Афоні в Абхазії, демонструються на виставці у ВІКЦ.
З дев`яти експонованих кримських православних храмів більшість знаходиться в Алуштинському регіоні – Алушті, Малореченському, Утьосі, Форосі, Ізобільному, Нижній Ореанді та Херсонесі, а також пам`ятка духовної культури ХІУ століття – храм Іверської ікони Божої матері у Феодосії. У всіх цих духовних споруд – унікальна історія, інтер`єр і декоративний розпис. Володимирський храм у Херсонесі, наприклад, розташований на місці, з якого розпочалося входження християнства у життя і побут східнослов`янських народів. Це – колиска православ`я на давньоруській землі. Спаський собор у Чернігові – один з найстаріших українських храмів, зведений раніше, ніж Софія Київська. Споруджений недавно храм у Малореченському виконує роль маяка для тих, хто знаходиться у морі. А монастиря Косьми і Даміана уже немає на сучасній карті Алушти. Його Ю.Наступенко відтворив за фотографіями довоєнного періоду.
Лише один із храмів – фороський – виконаний пензлем, всі інші – мастехіном (маленькою металевою лопаткою). Якщо поставити його на ребро, лінія тягнеться тоненька, як волосинка. Техніка не тільки складна, а ще й дуже дорога, тому що потребує більшої, ніж для пензля, кількості фарб. Однак саме нею художник найбільш реалістично передає різнобарвний природний рельєф із світлом і тінями у різні пори року і навіть віддзеркалення храмів на мокрому асфальті після дощу.
Портрети православних культових святинь зображує олією, як живописні документи історії. У цих архітектурних витворах мистецтва з каменю і дерева народ втілив дух творця, розум інженера і працьовитість сотень мулярів і теслярів. І це вражає, захоплює, спонукає до роздумів.
Юрій Наступенко – учасник збірників „Художники Алушти” та „Алушта в літературі та живописі”, створив дитячу ізостудію в селі Нижня Кутузівка, в якій разом з дружиною Любов`ю Поліш навчає юних кримчан образотворчому мистецтву. Багатогранність його творчості – у сотнях робіт, які радують глядачів на численних виставках, у прагненні передати іншим свої знання, показати прекрасний світ навколо нас.
|