Правда, любов і сила театру
Поверніть на сцену «Сільву», – просили, настійно вимагали глядачі багато років у дирекції Кримського академічного українського музичного театру. І це відбулося 12 жовтня нинішнього року. Прем’єрою цієї популярної та улюбленої в усьому світі оперети І. Кальмана, що в авторській редакції під назвою «Королева чардаша» розпочала тріумфальну ходу в 1915 році, театр відкрив свій новий 58-й сезон.
Віват, оперета!
У новій постановці, приуроченій 130-річчю з дня народження угорського композитора, вже майже не залишилося нікого з попереднього складу виконавців ролей. Головних героїв грають молоді артисти, лише Валерій Карпов, народний артист України, який 25 років тому виконав роль Боні, тепер став на сцені старшим за віком Феррі. А історію аристократа Едвіна та артистки вар’єте Сільви пристрасною музичною мовою блискуче розповів дует заслуженого артиста України Владислава Чернікова та заслуженої артистки АРК Тамари Гончаренко.
Традиційний сюжет про світ, де є щирість і непорозуміння, наївна самовідданість і фальш, пристрасть і розлука, з’єднується вокальними партіями, грайливими діалогами, запальними танцями в яскраве і динамічне феєричне видовище. Такий сценарій просто не має права на нещасливий фінал. І спектакль справджує сподівання глядачів. Із багатьох жінок на світі для героя І. Кальмана з першої до останньої хвилини третьої дії кумиром є одна. Їхнє взаємне захоплення, дружба і молодість завершуються щастям кохання, співзвучним людям у минулі віки і сьогодні. За це «Сільву» справедливо називають оперетою всіх часів і народів.
Цією постановкою театр підтвердив свою добру традицію розпочинати кожний новий сезон прем’єрою. І вона буде в цьогорічному репертуарі не одна, - сказав на прес-конференції директор театру, заслужений працівник культури України Володимир Загурський. Він вибачився перед журналістами за тимчасові незручності, пов’язані із закриттям входу в адміністративну частину приміщення. Останні штрихи в його прикрашанні перед відкриттям сезону роблять ремонтники і, як завжди, не встигають.
- Якщо раніше ми щороку з своїх прибутків витрачали близько п’ятдесяти тисяч гривень на косметичні ремонти, то в нинішньому році ця сума буде більшою в десять разів, - сказав В. Загурський. – При фінансовій підтримці Ради міністрів АРК відремонтовано закулісну частину театру, гримувальні кімнати артистів.
Минулий театральний сезон, за його словами, був дуже успішним для трупи. При плані 231 спектакль зіграно 316, тобто сцена була в дії майже щодня, а інколи – і по два рази в день. Обслужено близько 120 тисяч глядачів, отримано 3 мільйони 450 тисяч гривень доходів. Це найбільша за останні роки сума, яка зростала в цифровій прогресії від 200 тисяч до 500, від 1 мільйона до півтора, двох.
Однак навіть з досягнутим власним фінансовим рекордом театр не може собі дозволити розкішний шик, бо після оплати всіх рахунків за енергоносії, які можуть вбити і закрити будь-який заклад, добових працівникам на гастролях та інших господарських витрат йому з кожної заробленої гривні, як не рахуй, залишається 25 копійок. Не отримуючи за останніх п’ятнадцять років з державного бюджету фінансової підтримки, колектив багато що робить не за рекомендованим штатом чи кошторисом, а всупереч йому: ставить спектаклі, на які в інших театрах витрачають вдвічі більші суми (постановка «Сільви», наприклад, обійшлася в 40 тисяч гривень при потребі 80 – 100 тисяч), оцінює при стартовому окладі артистів 1700 гривень їхню високу майстерність і професіоналізм з коефіцієнтом «два». Економія в затратах досягається за рахунок пошуку творчих рішень в оформленні декорацій, пошитті костюмів, які повинні бути не просто дорогими, як у реальному житті, а дорого виглядати з сцени як об’єкт зображення, антураж. А тут можливі комбінації з шматків дорогих і дешевших тканин.
Вічні цінності та пріоритети, продиктовані часом і почуттями
У насиченій жанровій і творчій палітрі театру кримський глядач познайомився в травні цього року з виставою «Американська комедія» за п’єсою відомого американського драматурга Д. Патріка «Чи не пришити стареньку?!», співпереживаючи одинокій бабусі Памелі, яка допомагає новим знайомим – шахраям Бреду, Солу та Глорії замислитися над своїми вчинками і спробувати змінити життя. Її постановку здійснив головний режисер театру, заслужений артист України Юрій Федоров. А для своєї наступної прем’єри в новому сезоні він обрав яскравий, пластичний, з внутрішнім драматизмом матеріал комедії абсурду «Давай займемося…» В. Красногорова. Її постановка, здійснена понад десять років тому в Росії відомим режисером Романом Віктюком, з успіхом йде більш як у двадцяти країнах світу.
- Спектакль порушує головну проблему сучасності: при певному благополуччі людей виникає повний дефіцит спілкування, інтересу один до одного, - говорить Ю. Федоров. – Повноцінні почуття і тривалі уподобання підмінюються контактами без будь-якого обов’язку, іншими викривленнями і деформаціями соціуму.
Фраза із назви п’єси «Давай займемося...» повторюється безліч разів, однак секс, про який тільки й говорять персонажі, - просто підміна істинного смислу того, що чекають вони один від одного. Самого сексу немає на сцені. Переживання і розчарування дійових осіб передаються в пронизливих діалогах, снах і фантасмагоріях, з’єднаних музикою і пластикою балету в джаз-модерн. І це не вульгарно, не банально і непристойно. Це спектакль для дорослих, на який діти до 18-и років не допускаються. Його називають занадто авангардним для провінції, столичним. Однак Ю. Федоров знімає вуаль з цієї теми і доводить її актуальність та своєчасність на кримській сцені.
Цією постановкою театр оперативно реагує на сучасні запити глядачів, розмовляє з ними зі сцени мовою мистецтва драматургії про проблеми в суспільстві, які порушуються телебаченням, кіноіндустрією, на сторінках інтернету. Планується організація колективних переглядів спектаклю студентською молоддю з наступним обговоренням.
Відповіді на складні питання, пов’язані з поняттями свободи совісті і творчості, примушує шукати і постановка режисером Віктором Гуменюком драматичної поеми «Оргія» Л. Українки. Цю драму життєвих позицій відзначено дипломом «За вірність античній темі» на цьогорічному ХІУ Міжнародному фестивалі античного мистецтва «Боспорські агони».
При високій конкуренції між театрами Сімферополя побила всі рекорди популярності рок-опера-балет «Юнона та Авось», яка два роки йде в українському театрі на аншлагах. На 70 відсотків заповнюється його зал на показах й інших вистав, що знаходяться в репертуарі по два – три роки. Їх змогли побачити також глядачі кримських міст –Ялти, Євпаторії, Севастополя, Джанкоя, Красноперекопська, куди щороку театр виїжджає у курортний сезон на гастролі. А розпочинаються вони весною і завершуються восени традиційно в Керчі, у великому залі будинку культури «Корабел». Тут демонструються за один виїзд повноцінних, з усіма декораціями шість спектаклів, у тому числі два прем’єрних, які жодного разу не повторювалися. І це викликає інтерес у публіки, а колективу забезпечує тридцять відсотків прибутків від загальної театрально-гастрольної діяльності.
На спектаклі – всією родиною
Прем’єри і постановки, визнані кращими в минулих театральних сезонах, у нинішньому будуть показані в рамках п’яти напрямків абонементів. Їх можна придбати в касі театру до 24 жовтня. За підрахунками дирекції, користування ними на 30 відсотків дешевше, ніж разові покупки квитків на спектаклі. Абонемент №1 «Національний», наприклад, включає в свою програму україномовні вистави «Оргія», «За двома зайцями», «Енеїда», «Травнева ніч», «Циганка Аза», «Сорочинський ярмарок». Нині здійснюється підготовка до постановки мюзиклу «Лісова пісня» за драмою-феєрією Л. Українки, що є вершиною її творчості.
Усією родиною в зручний час вихідних днів можна подивитися спектаклі різних жанрів за абонементом «Сімейний», а за «Дитячим» - музичні казки, чарівні фантазії, шоу з пригодами і навіть піратський бойовик, як у кіноустанові.
Прекрасний світ музики (абонемент №4) – це феєрія живого звуку з підготовленого театром під керівництвом головного диригента, заслуженого діяча мистецтв АРК Олександра Коваленка циклу концертів симфонічних творів П. Чайковського, С. Прокоф’єва, Г. Свиридова, В.-А. Моцарта… З шедеврів української класичної музики прозвучать твори С. Гулака-Артемовського і М. Лисенка. Щоб слухачам не було сумно на концертах, інструментальна музика супроводжується візуалізацією. Цей технічний прийом використовує нині лише театральний Київ, тож усі шість минулорічних симфонічних програм українського театру стали в Криму його оригінальним ексклюзивом.
П’ятий абонемент «Мистецтво балету», вперше запроваджений у нинішньому театральному сезоні, запрошує глядача до діалогу про вічні цінності мовою поетичного танцю. В його програмі – балети «Ромео і Джульєтта», «Бахчисарайський фонтан», «Дон Кіхот» та інші, вечори балету. Закінчено в репетиційному залі балет «Марні обережності».
- Це наша десята за шість років хореографічна постановка, - повідомила головний балетмейстер, заслужений діяч мистецтв АРК Ольга Бикова. – Наступний етап роботи - репетиції на сцені поки що затримуються через неготовність костюмів.
У репертуарному портфелі театру на майбутнє знаходяться також оперета «Маріца», музична комедія «Пенелопа», мюзикл «Дванадцять стільців». Будуть у новому сезоні шоу і творчі вечори провідних вокалістів, концерти-калейдоскопи і мікропрограми, однак пріоритет надано музичним спектаклям. Кожним своїм виходом на сцену постановники та артисти реалізовуються як творчі особистості, а новаторське трактування класичної і сучасної драматургії, лицедійства з використанням синтезованих технологій світла і кольору, за яким ретельно стежить Ю. Федоров, робить театр одним із флагманів культурно-мистецького життя на півострові.
Валентина НАСТІНА,
провідний редактор ДО «ВІКЦ»